Werk en inkomen
Wat wilden we bereiken? | |
Meer bijstandsgerechtigden begeleiden naar werk of sociale activering. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
---|---|
Er wordt op dit moment gewerkt aan een nieuw lokaal uitvoeringsplan Participatiewet Landsmeer. Samen met één of meerdere gemeentelijke partners zal ook de uitvoering van de Participatiewet opnieuw worden ingericht. Nieuwe afspraken worden vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. | |
Toelichting: | |
We zijn in overleg met de gemeente Waterland om samen de laatste punten op de i te zetten om tot een nieuwe samenwerkingsovereenkomst te komen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Hoe de economie zich na de coronapandemie zal ontwikkelen is nog niet duidelijk. We zullen alle kansen moeten grijpen om mensen te begeleiden naar werk. Samen met de regiogemeenten werken we in dit kader verder aan de doorontwikkeling van het werkgeversservicepunt Zaanstreek-Waterland (WSP). | |
Toelichting: | |
In samenwerking met de regio is er overleg en worden gezamenlijke initiatieven geïnitieerd om daarmee passende ondersteuning te bieden op het gebied van werk en inkomen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Uitgangspunt is werken naar vermogen en streven naar een duurzame werkrelatie, waarmee bedoeld wordt dat mensen aan het werk blijven en niet terugkeren in de bijstand. We investeren daarom in (zorg) trajecten, scholing en begeleiding op de werkplek (nazorg) om de overgang van bijstand naar werk soepel te laten verlopen. | |
Toelichting: | |
De resultaten zijn goed te noemen. Er is sprake van een krappe arbeidsmarkt en daar profiteren we van.. Ons bestand van bijstandsgerechtigden is in 2021 gedaald van 133 naar 118. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Nieuwkomers begeleiden naar werk of studie en ondertussen inburgeren (o.a. de Nederlandse taal leren). | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Een groot deel van het Landsmeerse uitkeringsbestand bestaat uit statushouders die hier al langere tijd zijn gevestigd. Deze statushouders beschikken over een aantal gemeenschappelijke kenmerken waardoor het moeilijk is om werk te vinden, zoals taalproblemen en het ontbreken van Nederlandse werkervaring. We blijven daarom inzetten op werkervaringsplekken, vrijwilligerswerk, faciliteren van een opleiding, aanbieden van extra taalondersteuning en het trainen van de werknemersvaardigheden. | |
Toelichting: | |
Doel om in te zetten op werkervaringsplekken, vrijwilligerswerk, faciliteren van een opleiding, aanbieden van extra taalondersteuning en het trainen van de werknemersvaardigheden blijft voor ogen, maar door de corona-pandemie is er minder inzet mogelijk gebleken op het gebied van re-integratie. Er zijn in 2021 9 statushouders ingestroomd en 5 uitgestroomd. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Vanaf 1 juli 2021 worden de gemeenten (wederom) verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wet Inburgering. In het nieuwe inburgeringsstelsel geldt een hogere norm voor het taalniveau dan voorheen en worden taallessen gecombineerd met (vrijwilligers)werk of stage. Naast de taaltrajecten gaan alle statushouders actiever kennismaken met de lokale arbeidsmarkt. Ook komen ze meer en vaker in de praktijk in aanraking met Nederlandse kernwaarden zoals gelijkheid en vrijheid van meningsuiting. Gemeenten krijgen een belangrijke rol in het nieuwe stelsel: zij staan vanaf de huisvesting het dichtst bij de statushouders. Daardoor kunnen zij het maatwerk leveren dat nodig is. Ook gaan gemeenten de statushouders die bijstand ontvangen ontzorgen. De gemeenten gaan voor deze groep de eerste zes maanden de huur, zorgverzekering en rekeningen voor gas, water en licht vanuit die bijstand betalen. Deze begeleiding moet zorgen voor rust en stabiliteit bij het begin van de inburgering. Hier staat tegenover dat statushouders die zich onvoldoende inzetten, vaker en sneller dan in het huidige stelsel, te maken krijgen met sancties, zoals een boete. | |
Toelichting: | |
Intreding van de nieuwe wet op de Inburgering is door het Rijk uitgesteld van 2020 naar 2022 aangezien er problemen bij DUO waren rondom de ICT voorziening en zij dit niet tijdig konden oplossen. Desondanks zijn er voorbereidingen in regionaal verband gestart op het gebied van inkoop van onderwijs. Daarnaast heeft Landsmeer samen met de gemeenten Waterland en Edam-Volendam en Vluchtelingenwerk meegedaan aan de landelijke ministeriële pilot ontzorgen. Hierdoor hebben we al kunnen werken met- en leren van- een groep nieuwkomers volgens de nieuwe wettelijke opdracht. Ook hebben wij al voorbereidingen getroffen door Inburgering op te nemen in de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Waterland en Landsmeer zodat er vanaf 2022 aan het lokale beleid uitvoering en begeleiding gegeven kan worden. Concluderend: het ontwikkelen van het beleid is al langere tijd gaande. Inmiddels is in januari 2022 het nieuwe beleid door uw raad aangenomen. |