In het controleprotocol 2021 zijn onder meer bepalingen opgenomen over het Begrotingscriterium (Hoofdstuk 5 controleprotocol). Daarin wordt onderscheid gemaakt in rechtmatige begrotingsoverschrijdingen en onrechtmatige begrotingsoverschrijdingen.
Om een eventuele onrechtmatigheid te kunnen vaststellen, worden de werkelijke lasten per programma inzichtelijk gemaakt. Vervolgens worden op grond van Hoofdstuk 5, onderdeel A lid 3 de doorberekening van interne kosten en dotaties aan voorzieningen uit de lasten geëlimineerd. Ook de kosten van grondexploitatie worden uit de lasten geëlimineerd. Omdat deze kosten worden overgeboekt naar de voorraadrekening (gronden in exploitatie) en gedekt uit (toekomstige) opbrengsten.
Lasten per programma (bedragen x € 1.000) | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Doorber. kstn | Dotatie. | Analyseren |
---|---|---|---|---|---|---|
Algemeen bestuur | 2.142 | 2.022 | 120 | 0 | 56 | 64 |
Integrale Veiligheid | 1.382 | 1.271 | 110 | 0 | 0 | 110 |
Ruimtelijk domein | 7.237 | 6.308 | 929 | 0 | 204 | 725 |
Sociaal domein | 12.092 | 11.820 | 272 | 0 | 0 | 272 |
Financiën en overhead | 4.097 | 4.410 | -313 | 0 | 0 | -313 |
Totaal lasten | 26.949 | 25.831 | 1.118 | 0 | -259 | 1.262 |
Totaal lasten | 26.949 | 25.831 | 1.118 | |||
Totaal toevoegingen reserves | 160 | 296 | -136 | |||
Totaal baten | 27.411 | 28.695 | -1.284 | |||
Saldo jaarrekening | -303 | -2.568 | 2.266 | |||
Nadere analyse programma Ruimtelijke ordening (Controleprotocol onderdeel A, lid 1) | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | Doorber. kstn | Dotatie. | Analyseren |
Ruimtel ord + volksh (incl. grondexpl) | 1.441 | 692 | 749 | 0 | 0 | 749 |
Grondexploitatie (583010 t/m 583070) | 666 | 46 | 620 | 0 | 0 | 620 |
Ruimtel ord + volksh (excl. grondexpl) | 775 | 647 | 127 | 0 | 0 | 129 |
Overzicht investeringen bedragen x € 1.000 | programma | (restant) krediet | besteed in 2021 | cumulatief tlv krediet | restant-krediet | in 2021 geactiveerd | in 2021 t.l.v. spaarvoorz. verv. riolering | Afgesloten in 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsgebouwen: | ||||||||
Grond- weg en waterbouwkundige werken: | ||||||||
1504 Herinrichting Violierweg | Infra | 44 | 39 | 483 | 5 | 39 | nee | |
Herinr en verv riol Meervalweg | Infra/Milieu | 1.176 | 22 | 143 | 1.154 | 22 | nee | |
1705 Voorbereiding Nieuwe Gouw | Infra | -455 | 1 | 87 | -456 | 1 | nee | |
1814 Verledden Openbare Verlichting (armaturen) | Infra | 138 | 0 | 84 | 138 | 0 | nee | |
1814 Verledden Openbare Verlichting (masten) | Infra | 241 | 0 | 16 | 241 | 0 | nee | |
1621 Infra Laadpalen | Infra | -19 | 31 | -19 | 0 | ja | ||
1805/1808 Riolering en herinr. Meerkoetstraat | Infra/Milieu | -398 | 14 | 1.348 | -412 | 14 | nee | |
1826 Riolering en herinrichting fietspad Sportpark | Infra/Milieu | -21 | 0 | 536 | -21 | 0 | ja | |
1813-1908 Verv. Bruggen 19, 33,37,38 en 39 | Infra | -50 | 0 | 271 | -50 | 0 | ja | |
Beschoeiing oeverbeheerplan fase 4/5 | Infra | 71 | 135 | 511 | -64 | 135 | nee | |
Voorbereidingskrediet Infrastructuur | Infra | 6 | -55 | 39 | 61 | -55 | nee | |
2105 asfalteren IJdoornlaan | Infra | 105 | 16 | 1.199 | 89 | 16 | nee | |
1829 Kruis. IJdoorn-Zuideinde | Infra | 200 | 99 | 1.282 | 101 | 99 | nee | |
Brug 36 & 91 Landsmeer | Infra | -1 | 35 | -1 | 0 | ja | ||
1711 Rio Havenzathe fase 1 | Infra | 820 | 384 | 458 | 436 | 384 | nee | |
1721 Herinr. Havenzathe fase 1 | Infra | 516 | 256 | 337 | 260 | 256 | nee | |
Ruimen 52 algemene graven | Milieu | 20 | 28 | 47 | -8 | 28 | nee | |
Persleiding Den Ilp 100-97B | Milieu | 50 | 68 | 68 | -18 | 68 | nee | |
2117 Rio. Zuideinde-IJdoorn | Milieu | 970 | 480 | 480 | 490 | 480 | nee | |
Bel.plan Afval & Grondstoffen | Milieu | 729 | 99 | 99 | 99 | 99 | nee | |
Speelplan projecten 1821/1822 2 en 8 | Groen | -14 | 58 | -14 | 0 | ja | ||
Speelpl. 031 Rhijnestein | Groen | 45 | 34 | 34 | 11 | 34 | nee | |
Speelpl. 012-021-022 | Groen | 44 | 7 | 18 | 37 | 7 | nee | |
Bekabeling ICT gemeentehuis | Financiën/Overhead | 69 | 34 | 65 | 35 | 34 | nee | |
E-dienstverlening | Financiën/Overhead | 17 | 0 | 17 | 17 | 0 | ja | |
Camera raadzaal | Financiën/Overhead | 56 | 53 | 53 | 3 | 53 | ja | |
Renovatie B-veld Purmerland | Groen | 49 | 49 | 49 | 0 | 49 | nee | |
Omgevingsvergunningen | Ruimte | 14 | 0 | 16 | 14 | 0 | nee | |
Waarvan ten laste van spaarvoorziening riolering | 296 | |||||||
Totaal | 4.422 | 1.765 | 7.865 | 2.127 | 1.765 | 296 | 0 |
Analyse van overschrijdingen welke op basis van de in het controleprotocol geformuleerde uitgangspunten in het accountantsoordeel moeten worden meegenomen:
Financiën en overhead: € 313.000-
Hierin tellen de volgende overschrijdingen mee bij de bepaling van de begrotingsrechtsmatigheid:
Personeelskosten, per saldo € 375.000 bestaande uit:
-per saldo hogere salarislasten, € 185.000
- hogere inhuurkosten door openstaande vacatures € 113.000
- hogere overige personele kosten in verband met langdurig zieken en eigen risico werkeloosheid € 77.000
ICT Software € 78.000, bestaande uit lagere ICT kosten door meer inzet op contractmanagement
Rentelasten: door negatieve rente, € 36.000 lagere rentelasten
Overig: kleiner afwijkingen gesaldeerd € 52.000 nadelig
Overschrijding kasgeldlimiet
In het eerste en tweede kwartaal van 2021 is de kasgeldlimiet met € 1,815 miljoen respectievelijk € 1,614 miljoen overschreden. Deze overschrijdingen zijn het gevolg van een hoger dan verwachte behoefte aan werkkapitaal in deze twee kwartalen.
Toelichting kredietoverschrijdingen:
Deze worden niet meegenomen in het accountantsoordeel, omdat kostenoverschrijdingen op te activeren activiteiten (investeringen) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijving en financieringslasten in latere jaren dan in het jaar van investeren, niet meetellen.