Onderwijs en jeugd
Wat wilden we bereiken? | |
Dat ouders bij vragen over opvoeding ondersteund worden. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
---|---|
We gaan de mogelijkheden voor telefonische consulten verder verkennen en het aantal contactmomenten flexibiliseren | |
Toelichting: | |
Ouders kunnen gebruik maken van een telefonisch consult. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan een meer op maat gerichte laagdrempelige opvoedondersteuning aanbieden. | |
Toelichting: | |
Op basis van een onderzoek naar de behoefte van ouders op het gebied van opvoeden, is het aanbod opvoedcursussen en themabijeenkomsten uitgebreid. Deze worden positief ontvangen, ouders zijn tevreden. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan inzetten op het versterken van de pedagogische basiscompetenties van (mede-)opvoeders door samen te werken met scholen, kinderopvang, peuterspeelzalen en schoolmaatschappelijk werk. Daarnaast gaan we cursussen en trainingen rondom opvoeden en (v)echtscheiding aanbieden aan ouders die daar behoefte aan hebben. | |
Toelichting: | |
Er wordt intensief samengewerkt met (mede-)opvoeders, we brengen verschillende partijen samen en betrekken hen bij verschillende overlegvormen met het lokale veld. Vanaf 1 april 2021 werkt de gemeente Landsmeer samen met de Stichting Buurtgezinnen, zij hebben verschillende matches tussen vraag- en steungezinnen tot stand gebracht. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We verbeteren de expertise en hulpverlening rondom (v)echtscheidingen. | |
Toelichting: | |
Het Middelpunt is deskundig op dit onderwerp en de gratis (online) training blijft beschikbaar. Deze training (Villa Pinedo) biedt ouders handvatten aan om henzelf en hun kind zo goed mogelijk te begeleiden tijdens en na het scheidingsproces. Daarnaast zetten we verschillende maatwerktrajecten in als de voorliggende voorzieningen ontoereikend zijn. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We verbeteren de informatievoorziening over opvoeden. | |
Toelichting: | |
We verzorgen de informatievoorziening rondom opvoeden via de sociale media kanalen van de gemeente. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Een doorgaande leer- en ontwikkellijn voor kinderen en jongeren. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Met de kinderopvang en het basisonderwijs worden meetbare resultaatafspraken gemaakt voor VVE kinderen | |
Toelichting: | |
Alle kinderopvang-organisaties en basisscholen hebben monitorformulieren voor VVE kinderen om resultaten te meten. De gemeente heeft regulier een afspraak om dit te evalueren. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We gaan afspraken maken met onderwijs, jeugdhulp, jeugdgezondheidszorg en leerplicht over maatregelen die de informatieoverdracht bij de overgang van een kind in het onderwijs verbeteren. Van voorschool naar basisonderwijs, van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs en bij het verlaten van het onderwijs. | |
Toelichting: | |
Er zijn afspraken gemaakt met diverse partners. Kinderen met een VVE indicatie en/of zorgdossier worden warm overgedragen van de voorschool naar de basisschool. Jeugdgezondheidszorg voert een soortgelijk beleid, er is een doorgaande lijn in informatieoverdracht van voorschool naar basisonderwijs. Vanuit het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs worden zorgdossiers ook op universele wijze overgedragen. Zorgprofessionals die ingezet worden vanuit de gemeente (schoolmaatschappelijk werk, jeugdverpleegkundige, leerplicht centrale zorgverlener etc.) zijn aanwezig bij de zorgteams van de scholen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Hierdoor ontstaat een doorgaande zorglijn en een efficiënt en effectief netwerk tussen onderwijs- en zorgpartners van de gemeente en instellingen. De intensieve contacten tussen de samenwerkingsverbanden van het primair- en voortgezet onderwijs en de gemeentelijke leerplicht en RMC ambtenaren zorgt voor een vangnet m.b.t. schoolverzuim, voortijdig schoolverlaten, en een borging voor de doorgaande lijn vanaf school naar arbeid. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
We stimuleren de samenwerking en afstemming tussen alle voorschool/kinderopvanginstellingen en de basisscholen en zetten in op het vergroten van de ouderbetrokkenheid. | |
Toelichting: | |
De afstemming verloopt via verschillende gremia zoals de lokaal educatieve agenda, GGD accountoverleg, regulier kinderopvangoverleg. In 2021 hebben we extra ingezet op de aansluiting met zorgondersteuning in het onderwijs. Ouderbetrokkenheid zoals bedoeld in de doorgaande leerlijn is ingezet op zorg, opvoed- en opgroeiondersteuning, digitale thema bijeenkomsten en webinars. Voor de doorgaande leerlijn is het project Het Jonge Kind gestart. Samenwerkingsverband Primair onderwijs, kinderopvangorganisaties en gemeenten werken aan samenwerking op thema's (gezond opgroeien, zorg, taalontwikkeling). In Landsmeer heeft het zich toegespitst op de aansluiting tussen kinderopvangorganisaties met BOOT (Samenwerkingsverband Primair Onderwijs die indicaties aflevert voor Speciaal onderwijs). BOOT voert trajecten uit in de kinderopvang om te bepalen welke onderwijsvorm geschikt is. Met de scholen en de kinderopvang (BSO) hebben we met het project Gezond Opgroeien in een doorgaande lijn georganiseerd. | |
Wat wilden we bereiken? | |
Jeugdigen en ouders maken gebruik van ons lokale preventieve aanbod voordat ze gebruik maken van specialistische maatwerkvoorzieningen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Intensivering monitoring in- en uitstroom van preventieve voorzieningen. | |
Toelichting: | |
In 2020 is Stichting Link gestart als jongerenwerk voor de gemeente Landsmeer. Het accent is steeds meer verschoven van toezicht naar verbinding en samenwerking met de jeugd. De jongerenwerkers hebben inmiddels een band opgebouwd met een aantal lokale groepen. Het jongerenwerk stimuleert jongeren onder andere rond vrijetijdsbesteding, zoals een gezamenlijk voetbalteam. Er is veelvuldig contact tussen Link diverse medewerkers van de gemeente om de gang van zaken in Landsmeer te monitoren en zo nodig bij te sturen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Korte lijnen tussen de professionals behouden door het organiseren van het breed netwerkoverleg en het kernteam jeugd. | |
Toelichting: | |
Zowel het breed netwerkoverleg en het kernteam jeugd overleg vinden frequent plaats en zorgen voor het behoud van de korte lijnen. | |
Wat hebben we daarvoor gedaan? | Voortgang |
Samenwerking versterken met de huisartsen. | |
Toelichting: | |
De contacten met de huisartsen zijn geïntensiveerd, belangrijke schakel hierin is de praktijkondersteuner (POH Jeugd). Indien nodig weten we elkaar te vinden. |